Za touto tradici se skrývá mocný svátek Beltain, u nás se slaví jako1.máj. Stará ohyzdná čarodějnice je pouze alegorii staré, špatné energie, která se v přírodě a v nás nahromadila přes zimu. 

Nemá to nic společného s upalováním zen, ať jsou jakkoliv ošklivé. Této magický noci se říká Valpuržina  noc podle abatyše Valburgy, která má pod patronátem ochranu před temnými silami a paradoxně před pohanstvím.

Je to tak vždy, když chcete zakrýt nějakou tradici, tak se jakoby náhodou objeví světice, která jakoby náhodou nese jméno po čarodějkách neboli valpurgách.

Kdysi se oné magické noci také říkalo Filipojakubská noc, nicméně oba světci mají svátek až 3. května. Kromě pálení ohňů lidé také chránili okna a dveře pichlavým jehličím hlohu, bodláčí nebo šípku. Stejně tak se věřilo, že petrklíč či větvička jeřabiny mají ochrannou moc před zlem.

Plameny na hranicích by neměly obsahovat nic umělého-jako např. pneumatiky, olej a podobně. To naopak zlo přitahuje, nejen to ekologické. Pres oheň se skákalo 3x a vždy bychom si měli něco přát. Také se do rohu umísťovány nádoby se solí, kříže ze slámy, nebo se přes vchodovými dveřmi bílou křídou dělala ochranná čára. Kdo má dostatek trpělivosti, může křídou obkreslit celé obydlí.

Hlavním oborem Ariany je výklad tarotových karet.


Stavěly se majky, opět symbol plodnosti - kruh s pentlemi (vagina) narazený na vzpřímeném kmeni stromu  ( penis). Ovšem prapůvodní podstata tohoto svátku je sexualita. Lidé si milovali v přírodě po celou noc bez rozdílu veku a tím předávali plodivou sílu půdě. Odtud je také zvyk milovat se na poli. V tuto dobu má také sexuální energie nejvyšší a nejčistší moc, hlavně ozdravnou.

Věřilo se, že právě v tu noc se přes sex člověk spojoval s Vesmírem a Matkou Bohyni-přírodou. Děti počaté v tuto noc jsou prý nejšťastnější a nejdravější.
Kdo se umyl v ranní rose, měl být po celý rok krásný a svěží. Pokud se někdo před rozbřeskem napil z čistého pramene, měl být celý rok zdravý.  Tato noc patří sexu, dobrému jídlo a bujarosti