Jak být šťastní: Naučte se žít teď a nemyslet na budoucnost ani na minulost | Horoskopy.blesk.cz

Jak být šťastní: Naučte se žít teď a nemyslet na budoucnost ani na minulost

/
  • (iStock)
    27. dubna 2018 ● 06:00

    Myšlení je pro náš život důležité, ovšem přemýšlet o minulosti a budoucnosti není vždy požehnáním. Spíše bychom se měli naučit vědomě prožívat přítomnost. Vědomé přijímání přítomnosti nám umožní prožívat vlastní život a užívat si ho místo toho, abychom jím jen propluli. Jak se to naučit a jaká cvičení pomohou?

  • 1.

    Během dne se zastavte a uvědomte si, kde jste


     

    Nastavte si v telefonu upomínku s příjemným tónem, který vás v průběhu dne upozorní, že máte vědomě vnímat přítomnost. Aplikace připomenutí může být velmi užitečná, protože vás několikrát denně upozorní a nabídne vám příležitost zastavit se a uvědomit si, kde jste, co děláte a co si myslíte. Můžete si také napsat na zrcadlo papírek s větou: „Vědomě vnímej přítomnost.“

     

    Lepte si také lístečky nad pracovní stůl nebo na ledničku, které vám připomenou, že máte dělat věci jinak. Vnímejte také každé gesto, které děláte – když otvíráte dveře, soustřeďte se jen na ruku, jak bere za kliku dveří. Vnímejte tíhu dveří, uvědomte si, co cítíte. Naslouchejte zvukům v prostoru.

     

  • 2.

    Odolávejte tlaku a dýchejte

     

    Čas od času prožíváte hektické období v práci, ve škole či doma. Máte hodně povinností, neustále vás pronásleduje všechno, co jste neudělali a co máte ještě udělat, a vaše mysl je zahlcená soudy a komentáři. Chcete-li zvítězit nad úzkostí, žijte v přítomném okamžiku. Uvědomte si a připusťte si pocit, že jste přetížení. Nebojujte proti tomu, přijměte to a najděte jiné řešení. Nechte si prostor na dýchání. Prostě jen na dvě nebo tři minuty zastavte to, co právě děláte, a soustřeďte se na dýchání. To vám pomůže zklidnit se a ujasnit si myšlenky.

  • 3.

    Zpomalte, dejte si více času a udělejte si prostor

     

    Životu bychom měli více dávat než ho jen urychlovat. Moderní vymoženosti nám neustále šetří čas – autem jsme všude rychleji, mikrovlnka ohřeje jídlo a díky internetu nemusíme chodit ani nakupovat. Co uděláte s časem, který jste ušetřili? Pravděpodobně se snažíte do denního programu napasovat ještě víc věcí, takže ve finále žijete ještě rychleji. Stanovte si priority, rozhodněte se, co je důležité a co je potřeba udělat.

     

    V jednu chvíli dělejte jen jednu věc. Vše dělejte pomaleji, zpomalte až o 25 procent. Provádějte vše rozvážně a systematicky. Dejte si také více času, abyste se nestresovali. Zredukujte své závazky, neslibujte tolik a neklaďte si vysoké cíle. Naučte se říkat ne.

     

  • 4.

    Vytvořte si smysl pro nadhled

     

    Když se ve vašem životě objeví problémy nebo změny, obvykle se začnete chovat nejistě a nevíte, co dělat. Když získáte nadhled, pomůže vám to. Znamená to, že dokážete vnímat vztahy mezi tím, co se v životě děje, a tím, co se děje mimo něj. Nadhled pomůže pochopit, že i když je nějaká těžkost, situace se může změnit a život pokračuje dál. Nadhled pomůže získat vyrovnanost. Dívejte se na hvězdy, pozorujte mraky, čtěte o životě druhých.

  • 5.

    Přijměte věci takové, jaké jsou

     

    Přijetí znamená pochopit věci takové, jaké jsou nebo nejsou. Neznamená to, že se musíte podrobit situacím a vzdát se, znamená to pochopit, že v tomto okamžiku je to prostě takové, jaké to je. Když něco přijmete místo toho, abyste reagovali impulzivně a naštvaně, můžete na cokoli reagovat promyšleně a příznivě.

     

    Myslete na to, co bylo těžké přijmout, v duchu si popište, co se stalo. Až budete připravení, odpoutejte se od té věci a přijměte ji. Začněte přijetím malých věcí, třeba toho, že vám ujel vlak, ztratili jste nějakou drobnost, nebo dokonce telefon. Vždy si můžete vybrat a zaměřit se na to, co můžete udělat teď.

     

  • 6.

    Získejte kontrolu nad hněvem a vztekem

     

    Kolikrát denně vybuchnete vztekem a pak je vám z toho špatně? Hněv je normální emoce, kterou projevujeme, když jsme v ohrožení nebo když cítíme křivdu. Bohužel pak ale v takové situaci jednáme iracionálně a nelogicky, protože nás ovládne zlost. Je nutné zredukovat možnost ztráty kontroly a zvýšit schopnost jasného myšlení.

     

    Uvědomujte si fyzické varovné signály hněvu – zrychlený tep, zrychlené dýchání, napětí těla. Udělejte si pár minut přestávku a jenom dýchejte a soustřeďte se na dýchání. Zabavte mysl něčím, co nestojí velkou námahu – říkejte si třeba abecedu od A do Z a pozpátku, odříkávejte lichá čísla od 59 nazpátek nebo si řekněte v duchu nějakou básničku.

     

Autor: aši

Nevíte si rady?
Zavolejte svému osobnímu poradci!

Další věštci
Telefonní služby provozuje: E.M.A.Europe, P.O.Box 14, Praha 05, 11005, tech. zaj. Materna, pro starší 18 let, 1sms/45Kč vč. DPH 1min/70Kč vč. DPH, www.ema.bz, www.platmobilem.cz