Jak být šťastní: Naučte se žít teď a nemyslet na budoucnost ani na minulost

/
  • (iStock)
    27. dubna 2018 ● 06:00

    Myšlení je pro náš život důležité, ovšem přemýšlet o minulosti a budoucnosti není vždy požehnáním. Spíše bychom se měli naučit vědomě prožívat přítomnost. Vědomé přijímání přítomnosti nám umožní prožívat vlastní život a užívat si ho místo toho, abychom jím jen propluli. Jak se to naučit a jaká cvičení pomohou?

  • 1.

    Během dne se zastavte a uvědomte si, kde jste


     

    Nastavte si v telefonu upomínku s příjemným tónem, který vás v průběhu dne upozorní, že máte vědomě vnímat přítomnost. Aplikace připomenutí může být velmi užitečná, protože vás několikrát denně upozorní a nabídne vám příležitost zastavit se a uvědomit si, kde jste, co děláte a co si myslíte. Můžete si také napsat na zrcadlo papírek s větou: „Vědomě vnímej přítomnost.“

     

    Lepte si také lístečky nad pracovní stůl nebo na ledničku, které vám připomenou, že máte dělat věci jinak. Vnímejte také každé gesto, které děláte – když otvíráte dveře, soustřeďte se jen na ruku, jak bere za kliku dveří. Vnímejte tíhu dveří, uvědomte si, co cítíte. Naslouchejte zvukům v prostoru.

     

  • 2.

    Odolávejte tlaku a dýchejte

     

    Čas od času prožíváte hektické období v práci, ve škole či doma. Máte hodně povinností, neustále vás pronásleduje všechno, co jste neudělali a co máte ještě udělat, a vaše mysl je zahlcená soudy a komentáři. Chcete-li zvítězit nad úzkostí, žijte v přítomném okamžiku. Uvědomte si a připusťte si pocit, že jste přetížení. Nebojujte proti tomu, přijměte to a najděte jiné řešení. Nechte si prostor na dýchání. Prostě jen na dvě nebo tři minuty zastavte to, co právě děláte, a soustřeďte se na dýchání. To vám pomůže zklidnit se a ujasnit si myšlenky.

  • 3.

    Zpomalte, dejte si více času a udělejte si prostor

     

    Životu bychom měli více dávat než ho jen urychlovat. Moderní vymoženosti nám neustále šetří čas – autem jsme všude rychleji, mikrovlnka ohřeje jídlo a díky internetu nemusíme chodit ani nakupovat. Co uděláte s časem, který jste ušetřili? Pravděpodobně se snažíte do denního programu napasovat ještě víc věcí, takže ve finále žijete ještě rychleji. Stanovte si priority, rozhodněte se, co je důležité a co je potřeba udělat.

     

    V jednu chvíli dělejte jen jednu věc. Vše dělejte pomaleji, zpomalte až o 25 procent. Provádějte vše rozvážně a systematicky. Dejte si také více času, abyste se nestresovali. Zredukujte své závazky, neslibujte tolik a neklaďte si vysoké cíle. Naučte se říkat ne.

     

  • 4.

    Vytvořte si smysl pro nadhled

     

    Když se ve vašem životě objeví problémy nebo změny, obvykle se začnete chovat nejistě a nevíte, co dělat. Když získáte nadhled, pomůže vám to. Znamená to, že dokážete vnímat vztahy mezi tím, co se v životě děje, a tím, co se děje mimo něj. Nadhled pomůže pochopit, že i když je nějaká těžkost, situace se může změnit a život pokračuje dál. Nadhled pomůže získat vyrovnanost. Dívejte se na hvězdy, pozorujte mraky, čtěte o životě druhých.

  • 5.

    Přijměte věci takové, jaké jsou

     

    Přijetí znamená pochopit věci takové, jaké jsou nebo nejsou. Neznamená to, že se musíte podrobit situacím a vzdát se, znamená to pochopit, že v tomto okamžiku je to prostě takové, jaké to je. Když něco přijmete místo toho, abyste reagovali impulzivně a naštvaně, můžete na cokoli reagovat promyšleně a příznivě.

     

    Myslete na to, co bylo těžké přijmout, v duchu si popište, co se stalo. Až budete připravení, odpoutejte se od té věci a přijměte ji. Začněte přijetím malých věcí, třeba toho, že vám ujel vlak, ztratili jste nějakou drobnost, nebo dokonce telefon. Vždy si můžete vybrat a zaměřit se na to, co můžete udělat teď.

     

  • 6.

    Získejte kontrolu nad hněvem a vztekem

     

    Kolikrát denně vybuchnete vztekem a pak je vám z toho špatně? Hněv je normální emoce, kterou projevujeme, když jsme v ohrožení nebo když cítíme křivdu. Bohužel pak ale v takové situaci jednáme iracionálně a nelogicky, protože nás ovládne zlost. Je nutné zredukovat možnost ztráty kontroly a zvýšit schopnost jasného myšlení.

     

    Uvědomujte si fyzické varovné signály hněvu – zrychlený tep, zrychlené dýchání, napětí těla. Udělejte si pár minut přestávku a jenom dýchejte a soustřeďte se na dýchání. Zabavte mysl něčím, co nestojí velkou námahu – říkejte si třeba abecedu od A do Z a pozpátku, odříkávejte lichá čísla od 59 nazpátek nebo si řekněte v duchu nějakou básničku.

     

Autor: aši

Nevíte si rady?
Zavolejte svému osobnímu poradci!

Volejte
906 70 70 80

nebo mi pošlete SMS ve tvaru
VESTBA Libuše TEXT na 904 30 45

Další věštci
Telefonní služby provozuje: E.M.A.Europe, P.O.Box 14, Praha 05, 11005, tech. zaj. Materna, pro starší 18 let, 1sms/45Kč vč. DPH 1min/70Kč vč. DPH, www.ema.bz, www.platmobilem.cz